oceń Ocena:
*****

|

|

rozmiar czcionki

2012-06-18

Aktywność fizyczna kobiet w ciąży

Ciąża to bardzo szczególny i wyjątkowy czas. W trakcie jej trwania zmienia się Twój tryb życia. Zaczynasz świadomie dbać o swoje zdrowie, odpowiednie odżywianie i higienę snu, ale czy pamiętasz o tym, żeby zadbać również o swoją kondycję?

Galeria

Poród jest porównywalny z wysiłkiem, który potrzebowałabyś na przejście 50km! To więcej niż maraton, musisz zatem odpowiednio się do tego przygotować. American Collage of Obstetricians and Gynecologists (Amerykańskie Kolegium Położników i Ginekologów), (ACOG) daje Ci konkretną radę: " w celu utrzymania sprawności układu krążenia, oddechowego i mięśniowego większość kobiet może uprawiać ćwiczenia w umiarkowany sposób przez cały okres ciąży i w okresie poporodowym". Aktywność ruchowa w czasie ciąży daje nie tylko lepsze przygotowanie do porodu, ale także poprawia samopoczucie i zmniejsza dolegliwości bólowe, które pojawiają się w tym okresie. Pamiętaj jednak, żeby przed rozpoczęciem aktywności fizycznej skonsultować się ze swoim lekarzem w celu ustalenia ewentualnych przeciwwskazań.

 

Ćwiczenia fizyczne mają olbrzymi wpływ na Twoją psychikę: dzięki wydzielającym się w trakcie wysiłku endorfinom poprawiają samopoczucie, pozwalają na zmniejszenie lęku przed porodem. Co więcej, aktywność wpłynie pozytywnie na poprawę funkcjonowania układu oddechowego i krążenia (ilość krwi w czasie ciąży zwiększa się o ok. 50%), co sprawi że tolerancja na wysiłek w trakcie ciąży i podczas porodu zwiększy się. Co więcej, poprawi się również przemiana materii i perystaltyka jelit, co pozwoli Ci na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Ponadto ograniczy ryzyko wystąpienia żylaków i hemoroidów.

 

Czy ćwiczenia wpływają równie pozytywnie na oczekiwany dzień porodu? Udowodniono, że kobiety, które ćwiczyły w czasie ciąży w krótszym czasie przechodzą poszczególne fazy porodu, co ogranicza bolesny czas tzw. kurczów partych. Zaobserwowano także, że u aktywnych pań zmniejsza się częstość występowania stanów patologicznych tj.: przenoszenie ciąży, poród przedwczesny, otyłość czy powstawanie rozstępów skóry.

 

Ruch poprawi ukrwienie Twoich gruczołów piersiowych, przez co laktacja będzie ułatwiona i będzie utrzymywać się przez dłuższy czas. Ćwiczenia pozwolą Ci także sprawniej wrócić do formy psychicznej i fizycznej w czasie połogu. Pamiętaj, o tym, że aktywność ruchowa nie wpływa wyłącznie na Twój stan zdrowia. Badania pokazują, że noworodki, których mamy uprawiały sport w czasie ciąży zdobywają większą ilość punktów w skali Agar.

 

Ćwiczenia fizyczne możesz rozpocząć od drugiego trymestru. W pierwszych trzech miesiącach ciąży unikaj obciążeń fizycznych- mogą one prowadzić do poronienia. W tym czasie skup się na ćwiczeniach oddechowych i relaksacji. W trakcie całej ciąży nie uprawiaj aktywności, która naraża Twoje ciało na wstrząsy oraz upadek. Zrezygnuj z jazdy konnej, wspinaczki górskiej, jazdy na nartach, sportów kontaktowych: koszykówki, siatkówki, sportów walki, żeglarstwa i surfingu. Unikaj również nurkowania, ze względu na zmieniające się z głębokością wody ciśnienie. Bieganie w czasie ciąży jest dozwoloną formą ruchu tylko wtedy, gdy wcześniej uprawiałaś ten sport.

 

Wskazanymi i rekomendowanymi formami aktywności dla kobiet w ciąży jest spacerowanie, jazda na rowerze treningowym, taniec towarzyski, pływanie i gimnastyka (podczas której wykorzystuje się różne rodzaje i metody, odpowiednio dobrane dla kobiet ciężarnych). Ponadto bardzo popularne Pilates i Joga zyskują coraz więcej zwolenniczek, które doceniają zbawienny wpływ tych ćwiczeń. Dzięki nim będziesz mogła zadbać o swój kręgosłup, formę i dobre samopoczucie. Gimnastyka prowadzona pod okiem specjalisty pozwoli Ci na naukę ćwiczeń oddechowych i naukę relaksacji, które będą niezbędne w czasie ciąży i porodu.

 

Rozpoczynając ćwiczenia fizyczne zadbaj o to, by stopniować wysiłek- zwłaszcza jeżeli wcześniej nie uprawiałaś żadnego sportu. W trakcie aktywności staraj się unikać gwałtownych ruchów, które mogą obciążać mięśnie i stawy. Przyjdź w wygodnych butach i przewiewnym stroju. Dbaj o nawodnienie swojego ciała- w tym celu zawsze miej ze sobą butelkę wody.

 

Uczęszczanie na zajęcia dla kobiet w ciąży da Ci jeszcze jeden przywilej- możliwość spotkania z innymi przyszłymi mamami. Będziesz mogła wymienić się swoim doświadczeniem, porozmawiać z kimś, kto przechodzi przez ten sam, wyjątkowy i piękny etap w życiu. Zapraszamy do wspólnego ćwiczenia!
 

 

 

mgr Magdalena Starowicz- Różycka

 

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.


Poczytaj również

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!