oceń Ocena:
*****

|

|

rozmiar czcionki

2010-07-12

Ciągle pytam

Co powinien robić początkujący "żłobkowicz" albo dziecko uczęszczające na zajęcia przedszkolne? Odpowiedź nie jest łatwa. Dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, każde ma inne predyspozycje i talenty.

Galeria

Mimo wszystko istnieje pewien zespół umiejętności, za pomocą których można ocenić rozwój takiego malucha. Jeśli jednak dziecko tego nie umie, niekoniecznie coś musi być z nim nie tak. Wiele rzeczy go interesuje i chętnie o nie pyta („A co to?”, „A po co?”). Dziecko ma coraz lepszą pamięć, może się już nauczyć prostej piosenki albo wierszyka Wie, jakiej jest płci i jak ma na imię. Rozumie, do czego służą przedmioty codziennego użytku i potrafi rozwiązywać proste problemy. Wie że trzeba dosunąć do regału krzesło, by dosięgnąć czegoś, co znajduje się wysoko na półce. Radzi sobie z prostą układanką. Wie, ile to jest jeden (klocek, miś), ile dwa (samochody), a co znaczy „wiele”. Rozumie pojęcia w rodzaju „mniej”, „więcej”, „mniejszy”, większy”, potrafi segregować przedmioty (np. do jednego pudełka wkłada klocki, do drugiego misie). Te umiejętności są ważniejsze od wymieniania cyferek po kolei. Mnóstwo dzieci recytuje „jeden – dwa – trzy”, ale nie rozumieją z tego wiele.

 

Znam ogromnie dużo słów
Dziecko używa kilkuset słów a rozumie jeszcze więcej. Zna też czasowniki, rzeczowniki i przymiotniki. Buduje zdania, także przeczące. Stosuje reguły gramatyczne ale robi błędy. Większość trzylatków mówi np. „siafa”, opuszcza trudne głoski lub zastępuje je innymi („uśtawka”, „jowej”), przestawia sylaby („lejeń”), ale nawet obce osoby mogą wiele zrozumieć z tego, co dziecko mówi. Może się zacinać, zwłaszcza gdy jest przejęte lub się spieszy. Nie zwracaj na to uwagi, nie upominaj. Bo gdy smyk uzna, że ma problem z mówieniem, trudniej mu będzie przekroczyć ten etap. Maluch w tym wieku mówi już o sobie w pierwszej osobie („Chcę iść na dwór”, zamiast „Jaś chce...”). Rozumie polecenia i przynosi właściwą zabawkę, nawet jeśli nie pokażesz jej palcem. Umie wskazać wiele części ciała. Jest także w stanie śledzić akcję bardziej złożonych bajek.Większość trzylatków umie się skoncentrować przez kilkanaście minut, jest w stanie wysłuchać czytanej bajki, porysować, zbudować do końca prostą budowlę z klocków. Wiele oczywiście zależy od tego, na ile smyka interesuje dana aktywność.Może się zdarzyć, że dziecko nie potrafi się skupić, bo… nie ma kiedy się tego nauczyć. Może wokół niego za dużo się dzieje, może ciągle dudni telewizor, ktoś wchodzi, wychodzi, wciąż mu ktoś przerywa zabawę. Gdy dziecko dokończy zadanie, pochwal. Nie odwracaj jego uwagi, gdy się czymś zainteresuje. Czytaj mu książki, puszczaj bajki z płyt – w przeciwieństwie do kreskówek wymagają skupienia.

 

Chcę być samodzielne
Całkiem sprawnie posługuje się łyżką i widelcem. Nie znaczy to, że obiad nie wyląduje na ubraniu. Próbuje sam się ubierać, ale nie potrafi jeszcze np. przewracać koszulki z lewej na prawą stronę, zapinać guzików, może mieć kłopoty z włożeniem spodni. Za to rozbieranie idzie mu całkiem dobrze.Większość dzieci nie siusia w pieluszki. Są takie, które próbują samodzielnie wycierać pupę, spuszczać wodę, myć ręce. Być może nawet smyk nie siusia już do łóżka w nocy.

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.


Poczytaj również

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!