oceń Ocena:
****

|

|

rozmiar czcionki

2011-09-30

Jak walczyć z zaburzeniami snu u dzieci?

Do prawidłowego rozwoju dzieci potrzebują odpowiedniej dawki snu. Jednak większość z nich niechętnie idzie do łóżka. Proces zasypiania to dla wielu rodziców „wieczorny koszmar”.

Galeria

Niedobór snu u dzieci może prowadzić do drażliwości i zmniejszenia odporności. Należy zatem zadbać o długi i zdrowy sen malucha. Natomiast nieprzyjemnych wieczorów można uniknąć wprowadzając konsekwentnie rytuały, które ułatwią dziecku zasypianie i uregulują dobowy rytm.

 

Miejsce snu
Jeśli dziecko śpi niespokojnie lub często budzi się niedostatecznie wypoczęte, przyjrzyjcie się uważnie miejscu jego wypoczynku. Najlepiej jeśli materac w łóżeczku jest twardy, a maluch śpi bez poduszki, co pozytywnie wpłynie na jego postawę i kondycję kręgosłupa. Zdarza się, że łóżko ustawione jest na tzw. „żyle wodnej”, która może wywołać niespokojny sen. Warto umieścić pod materacem matę korkową, która stanowi naturalny ekran energetyczny. Należy unikać kupowania metalowych łóżek, ponieważ kumulują i przewodzą one fale z urządzeń elektrycznych. Łóżeczko malca powinno być drewniane. Wszystkie sprzęty elektryczne, w tym nawet słuchawka od „elektronicznej niani” powinny znajdować się co najmniej metr od głowy dziecka. Codziennie przed snem (nawet zimą) należy wywietrzyć pokój i podjąć próbę utrzymania temperatury do snu na poziomie 17-18 stopni C. Sypialnia powinna też obfitować w uspokajające kolory - żółty, zielony oraz niebieski. Wybierając pościel dla dziecka warto zadbać o podobny zestaw barw. Chaos kolorystyczny, wytrąca dziecko z równowagi.

 

Naturalny eliksir dla snu
Aby dziecko wyciszyło się przed snem można podać mu szklankę ciepłego mleka z miodem lub lekką herbatkę z melisy z dodatkiem kilku kropel soku z cytryny. Herbatkę z melisy można podawać także niemowlętom, jednak nie więcej niż 30 ml jednorazowo. Zamiast melisy można wykorzystać również napar z trawy cytrynowej, który jest niezwykle przydatny w redukowaniu stresu u maluchów.

 

Aromaty
Aromaterapia znana jest już od wieków w łagodzeniu dolegliwości związanych ze snem. Przed położeniem dziecka spać warto zapalić w pokoju kominek aromaterapeutyczny (10 minut) z olejkiem lawendowym lub melisowym. Kilka kropel olejku eterycznego można dodać także do kąpieli.

Zaburzenia snu u dzieci mogą być związane z przejściowym stresem, lub lękami. Należy pamiętać, aby nie krzyczeć na dzieci, że jeszcze nie śpią. Natomiast spróbować je wyciszyć i dać im poczucie bezpieczeństwa, które zawsze uspokaja.

 

Agnieszka Zatorska - Jakubowska

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.

  • tataLUKA moje Maleństwo to śpioszek-geny po tatusiu ;)

    30-01-2012 14:55:34

    zgłoś naruszenie
  • yvonta Moja córa bez poduszki spała przez pierwsze dwa lata życia dopiero przyzwyczaiła się do poduchy kiedy miała katar

    27-02-2012 14:49:43

    zgłoś naruszenie

Poczytaj również

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!