oceń Ocena:
*****

|

|

rozmiar czcionki

2010-07-09

Jeszcze kilka rad do jadłospisu

Ryby jako jeden z najzdrowszych pokarmów powinny być obecne w diecie dziecka. Znakomicie chronią przed wieloma chorobami. Nie zapominajcie też o odpowiedniej ilości płynów.

Galeria

Mięso ryb zawiera dużą ilość dobrze przyswajalnego białka oraz nasyconych i nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym cennych kwasów omega 3, sporo składników mineralnych takich jak wapń, fosfor, jod, czy żelazo a także witaminy A i D. Ponieważ organizm człowieka w trzech czwartych składa się z wody, nie należy zapominać o stałym jej uzupełnianiu. Warto przyzwyczaić malucha, by zaspakajał pragnienie wodą, najlepiej nisko lub średnio-zmineralizowaną. Można też podawać do picia rozcieńczone nią soki, lekkie ziołowe i owocowe herbatki. Napoje gazowane, zawierające sztuczne barwniki i konserwanty nie powinny znajdować się w diecie dzieci do lat siedmiu. A my dorośli też powinniśmy je pić tylko okazjonalnie.

 

Zasady zdrowego żywienia
Warto też ustalić pewne zasady zdrowego jedzenia i spróbować je realizować z życiu codziennym. Oczywiście na ile jest to możliwe przy aktywności zawodowej dorosłych członków rodziny. Jednak nic tak skutecznie nie wychowuje jak dobry przykład dany przez dorosłych. Dlatego dbajmy o to by podawać pięć posiłków dziennie. Nie bez znaczenia jest też pora posiłków. Śniadanie powinno się zjadać wkrótce po wstaniu z łóżka, drugie śniadanie- co najmniej 2 godziny przed obiadem, a kolacja nie może być podana zbyt późno. Najlepiej godzinę, dwie przed snem. Wszystkie posiłki nie powinny być zbyt obfite. Przy ich końcu nie powinno się odczuwać nadmiernej sytości lecz raczej wrażenie „niedojedzenia”. Taki model gwarantuje nam i naszym dzieciom szczupłą sylwetkę. Dbajmy o kulturę spożywania posiłków. Sami nie podjadajmy prosto z lodówki, nad zlewem. Uczmy dzieci nakrywania do stołu nawet dla jednej czy dwóch osób i jak najczęściej celebrujmy wspólne spotkanie przy stole. Słodycze nie powinny stanowić w domu stałej dekoracji. Lepiej zastąpić je misą owoców. Gdy dzieci podrosną i nie grozi im już zachłyśnięcie, można postawić miseczki z pestkami dyni, słonecznika, orzechami czy suszonymi owocami.

 

Stałe pory posiłków
Warto unormować pory posiłków. Trzylatek powinien jeść 5 posiłków dziennie. Trzy główne: śniadanie, obiad i kolację oraz dwa dodatkowe: drugie śniadanie i podwieczorek. Rozkład posiłków może wyglądać np. tak:
godz. 8 śniadanie,
godz. 10 drugie śniadanie,
godz. 13 obiad,
godz. 15.30 podwieczorek,
godz. 18.30 kolacja.
I bardzo istotna rada. Nie przeciągaj posiłków. Niech trwają nie dłużej niż około pół godziny. Oczywiście nie zabieraj talerza jak maluch ładnie je i się delektuje. Zanim zabierzesz talerz uprzedź o tym dziecko, zapytaj czy chce dokładkę, czy już się najadł i co mu smakowało.

 

Jedzenie w kuchni
Posiłki powinny odbywać się w jednym miejscu, najlepiej w kuchni przy stole. Spróbujcie wypracować w swojej rodzinie model by przynajmniej jeden posiłek w ciągu dnia spożywać wspólnie. Posiłek powinien być przyjemnością a atmosfera przyjazna. Wspólne spożywanie posiłków rozbudza ciekawość dziecka, które widzi kiedy domownicy jedzą stałe pokarmy i jak im bardzo smakują.
 

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.


Poczytaj również

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!