oceń Ocena:
*****

|

|

rozmiar czcionki

2011-08-04

Joga dla kobiet w ciąży

Poród to jeden z najważniejszych momentów w życiu każdej kobiety – po urodzeniu dziecka nic nie jest już takie samo: ani my, ani nasze życie, nasza świadomość, próg odczuwania bólu, czy emocje.

Galeria

Dlatego tak wielu ekspertów gorąco namawia kobiety do należytego przygotowania się do porodu – co oznacza nie tylko spakowanie koniecznych akcesoriów do szpitala czy poznanie tajników pielęgnacji noworodka. Przede wszystkim musimy w tej ważnej chwili skupić się na sobie, co oczywiście wpłynie pozytywnie także na nasze dzieciątko.

Jednym z najlepszych sposobów na przygotowanie siebie, naszego ciała, umysłu oraz maluszka jest joga. Spektrum pozytywnego działania jogi jest bardzo szerokie – od czysto fizycznej strony, czyli rozciągania, po głęboką relaksację i pracę z oddechem, co w efekcie doprowadzi Was do odczuwania ogromnej satysfakcji podczas porodu. Pamiętajcie tylko, że nie wszystkie asany są dozwolone dla kobiet w ciąży – warto więc poinformować osobę prowadzącą zajęcia o tym fakcie, a zanim przystąpicie do ćwiczeń – skonsultujcie to z Waszym lekarzem prowadzącym, czy nie widzi on żadnych przeciwwskazań co do praktykowania jogi.

Oto kilka wskazówek, w jaki sposób joga może wpłynąć pozytywnie na przebieg i jakość porodu:

1. Pozycjonowanie dziecka – niektóre pozycje jogi, jak na przykład kot, pomagają dziecku ułożyć się i pozostać w odpowiedniej pozycji. Asanę też można także ćwiczyć podczas porodu – pomoże złagodzić bóle pleców.

2. Joga to osiąganie jedności ze sobą samym. Daje nam poczucie spełnienia poprzez aspekt duchowy, podobnie jak i sam poród. Dzięki jodze możemy zdobywać większą świadomość nas samych, a co za tym idzie – przeżywać poród bardziej świadomie. Osiąganie harmonii w jodze pozwoli na to samo podczas porodu, który łączy w sobie fizyczny ból z ogromną radością urodzenia dziecka.

3. Medytowanie – joga łączy się z medytacją, wyciszeniem, relaksacją. Poznanie tych technik pomoże w zachowaniu spokoju i rozluźnienia podczas porodu. Jest to także doskonały sposób na złagodzenie codziennego stresu, który wpływa negatywnie zarówno na ciężarne, jak i maluchy w brzuszkach. Stan głębokiego relaksu pomoże także naszemu ciału w przygotowaniu się do wydania dziecka na świat. Kiedy jesteśmy rozluźnione, wszystkie procesy porodowe mogą następować szybciej i mniej boleśnie.

4. Praca z oddechem – dzięki niej Wasze ciała będą lepiej dotlenione, oddech pogłębi się, a z głębokimi wydechami usuniecie szkodliwe substancje i wszelkie negatywne emocje. Dobry poród to w dużej mierze praca oddechem, a nigdzie nie nauczycie się oddychać lepiej, niż na zajęciach jogi!

5. Joga wzmacnia mięśnie – w tym pleców – co jest szczególnie ważne dla kobiet w ciąży. Nie tylko będzie Wam lżej dźwigać przed sobą brzuszki i łagodzić bóle pleców, ale dzięki odpowiednim pozycjom zmniejszycie porodowe bóle krzyżowe.

6. Rozciąganie i elastyczność – elastyczne i sprawne mięśnie to duży krok w kierunku udanego i lżejszego porodu. Umiejętne rozciąganie ciała pomoże nawet podczas samego porodu – wykorzystujecie chwile między skurczami na rozciąganie i rozluźnianie mięśni, dając im czas na szybką regenerację przed kolejną falą skurczów.

Na praktykę jogi nigdy nie jest za późno – można zacząć w każdym wieku i w każdym momencie ciąży. Odpowiednio wykonywane asany oraz praca z oddechem pomogą Wam w tym, aby poród nie był tylko wspomnieniem wielkiego stresu i bólu, ale magiczną chwilą, w której po raz pierwszy ujrzycie swoje dzieciątko. I pamiętajcie, że joga uspokoi, zrelaksuje i dotleni także Wasze jeszcze nie narodzone dzieciaczki . Jeśli więc chcecie zrobić coś dla siebie i dla nich – zacznijcie Waszą przygodę z jogą!

 

Artykuł pochodzi z portalu ecowawa.pl

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.


Poczytaj również

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!