oceń Ocena:
*****

|

|

rozmiar czcionki

2012-01-26

Nauka obcego języka. Zabawy i piosenki w języku angielskim.

Nuka języka obcego w ówczesnych czasach stała się, niemalże, nierozłącznym elementem w edukacji każdego dziecka. Bardzo często rodzice zadają sobie pytanie: „Kiedy rozpocząć naukę języka obcego?”, „Jaki moment w okresie rozwoju dziecka jest najodpowiedniejszy?”

Galeria

Najciekawszych dowodów określających najodpowiedniejszy moment rozpoczęcia nauki dostarczyli m.in.:
L. Peufield, L. Roberts oraz W. Lenneberg. - zwolennicy wczesnej nauki. Ważnym elementem w ustaleniu krytycznego wieku rozpoczęcia nauki dostarczyły badania W. Lenneberga, których celem było ustalenie tzw. faz fizjologicznych w procesie dojrzewania oraz lateralizacji. Jak wskazują badania, w dziesiątym roku życia uwidacznia się dominacja jednej z półkul, zazwyczaj jest to półkula lewa. Koniec procesu dominacji jednej półkuli przypada na dwunasty oraz trzynasty rok życia dziecka, który jest jednocześnie wyznacznikiem zakończenia naturalnej, swobodnej nauki języka obcego. Zatem, jak najlepiej wykorzystać czas naturalnego przyswajania języka obcego? Jak wiele materiału dziecko jest w stanie przyswoić? Jak często należy powtarzać z dzieckiem przyswojony materiał oraz jakie metody są ku temu najlepsze? Jak wskazują badania, w przedszkolach, zajęcia z języka obcego należy przeprowadzać trzy razy w tygodniu po 20 minut w grupach: 8 – 12 osobowych. Należy pamiętać, że w tym wieku najkorzystniejszą metodą jest nauka poprzez gry, zabawy, piosenki oraz ruch. Niestety, wielu rodziców rezygnuje z takich zajęć, kierując się niesłusznym przekonaniem o negatywnym wpływie nauki języka obcego na język ojczysty – nauka obcego języka jest traktowana jako przeszkoda w rozwoju języka ojczystego. Jak badania wskazują, nauka obcego języka wyraźnie wpływa na rozwój umysłowy dziecka oraz eliminuje powszechny wśród dzieci lęk na tle otwartości i komunikacji z innymi osobami.


Wybrane zabawy w języku angielskim:

“Teddy Bear” (Pluszowy Miś)

Nauczyciel wydaje komendy, które pokazuje na maskotce. Uczniowie wykonują polecenia – naśladują ruchy maskotki.
Teddy Bear, Teddy Bear - clap your hands!
Teddy Bear, Teddy Bear - turn around!
Teddy Bear, Teddy Bear - point to your nose!
Teddy Bear, Teddy Bear - touch your toes!
Teddy Bear, Teddy Bear - …

“Animal Imitation” (Naśladowanie zwierząt)
Nauczyciel wypowiada nazwę zwierzęcia w języku angielskim. Uczniowie rozpoznają nazwę i próbują naśladować zarówno ruchy jak i odgłosy wypowiedzianego zwierzęcia (należy wcześniej zapoznać dzieci z nazwami zwierząt, przedstawiając je na ilustracjach). W zabawie można wykorzystać zwierzęta takie jak: a dog (pies), a cat (kot), a bird (ptak), a mouse (mysz), a frog (żaba), a fish (ryba), a lion (lew), a monkey (małpa), an elephant (słoń), a cow (krowa), a horse (koń), itp.

“Colours – playing with a ball” (Kolory – zabawa z piłką)
Nauczyciel rzuca kolejno do dzieci piłkę jednocześnie wypowiadając w języku angielskim wybrany kolor. Dziecko łapie piłkę, odrzuca ja nauczycielowi, jednocześnie tłumacząc na język polski wypowiedziany przez nauczyciela kolor. Aby urozmaicić zabawę, nauczyciel może uzgodnić z dziećmi, by nie łapały piłki gdy usłyszą kolor, np. black (czarny) bądź zmodyfikować nieco zabawę – nauczyciel rzucając piłkę wypowiada kolor w języku polskim, a dziecko odrzuca ją wypowiadając kolor w języku angielskim.

“What have I got in my box?” (Co mam w swoim pudełku?)

Nauczyciel chowa w pudełku wybraną rzecz lub ilustrację związaną z określonym tematem i pyta: “What have I got In my box?”, dzieci próbują odgadnąć co jest w pudełku. Jeśli zgadną, nauczyciel wyciąga z pudełka daną rzecz bądź ilustrację. Zabawę można zmodyfikować – nauczyciel chowa w pudełku przedmiot o wyraźnym kształcie, dziecko wkłada rączkę do pudełka, nie podglądając, próbuje odgadnąć rzecz znajdująca się w pudełku.

“Who stole the cookies?” (Kto ukradł ciasteczka?)

Zabawa polega na przeprowadzeniu krótkiego dialogu między uczestnikami zabawy. W dialogu nauczyciel oskarża jedno dziecko o kradzież ciastek.
Nauczyciel: „Basia stole the cookies from the Cookie box!”
Dziecko (Basia): Who? Me?
Nauczyciel: Yes, You!
Dziecko (Basia): Not me!
Nauczyciel: Then Who?
Dziecko (Basia) przerzuca winę na inne dziecko:
Dziecko (Basia): Tomek stole the cookies from the cookie box!
Dziecko (Tomek): Who?Me?
Dziecko (Basia): Yes, you!
Dziecko (Tomek): Not me!
Dziecko (Basia): Then who?
Dziecko (Tomek): Kasia stole the cookies from the cookie box!
itp.

Wybrane piosenki w języku angielskim:


“Head and Shoulders”
“If You are happy”
“Eyes, Eyes, Eyes”
“Hello”
“The Hokey Pokey”
“We wish You a Marry Christmas”
“Little Calf”
“Good Morning”
“Five Little Monkeys”
“Ba Ba Black Sheep”
“Ten little Indians”
“Three blind Mice”
“Finger Family”
“One little Finger”
“Old McDonald had a farm”
“Do your ears hang low”
“ABC song”
“A tisket, a tasket”
“Animal sound”
“In a cottage in a wood”

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.


Poczytaj również

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!