oceń Ocena:
*

|

|

rozmiar czcionki

2010-06-24

Nauka pojęć oraz umiejętność komunikowania się

Najpierw płacz, potem gaworzenie i pierwsze słowa. Umiejętność komunikowania rośnie. I chociaż dziecko nie potrafi jeszcze mówić, warto ćwiczyć z nim umiejętność rozumienia.

Galeria

W dziecięcym świecie wszystko ma swoją nazwę. Dlatego mów że wanna to wanna a zlew to zlew. Pokazuj przedmioty dookoła i nazywaj je. Często używaj też imienia dziecka dla podkreślenia jego odrębności.Wykaż zainteresowanie mową dziecka. Chociaż na razie jest to dość specyficzny język, złożony z pojedynczych sylab i odgłosów, staraj się wyłapywać słowa z tej nieporadnej mowy. Słuchaj co mówi dziecko. Gdy masz problem ze zrozumieniem wskazuj różne możliwości. Zapytaj: „Chcesz butelkę?”, „Prosisz o lalkę”. Takie rozmowy z dzieckiem mogą być na początku frustrujące bo trudno będzie zrozumieć co malec chce przekazać ale ćwiczenia już niedługo przyniosą oczekiwane efekty.

 

Góra, dół, gorące i zimne
Spróbuj zdać sobie sprawę, że to co dla Ciebie jest oczywiste, dla dziecka jest zupełną nowością. Warto nauczyć je pewnych pojęć. Niech dziecko dotknie ostrożnie filiżanki z gorącą kawą, ciepłej kaszki, kostki lodu i zimnego mleka. Używaj przy okazji pojęć „gorące” i „zimne”.Wytłumacz znaczenia słów „góra” i „dół”. Podnieś dziecko i opuść. Postaw klocek na górnej półce a potem na podłodze. Weź dziecko na huśtawkę. Pokaż różnicę między słowem „duży” i „mały”. Wszystko obrazuj. Ustaw dużą piłkę obok małej.Gdy dziecko ma problem z wyrażeniem swojej potrzeby, podsuwaj możliwości. Pokaż samochodzik albo lalkę. Jeśli dziecko pokaże, co chce, nazwij tę rzecz. Upraszczaj język ale nie używaj zdrobnień. Lepiej powiedzieć: "Zosia chce pić?” niż „Dzidzia cie piciu”. Stosuj proste zdania i proste polecenia. Nie mów: „Podnieś wiaderko i podaj je mamie”. Najpierw poproś o podniesienie. Gdy dziecko to zrobi, powiedz by Ci je podało.

 

Kolory
Nazywaj kolory. Zawsze staraj się używać porównań. Mów: „Balonik jest czerwony, tak jak twoja koszulka”, „Kwiaty są żółte tak jak twój samochodzik".

 

Dużo czytaj i z umiarem poprawiaj
Oglądajcie bardzo dużo kolorowych książeczek z prostymi wierszykami i wyliczankami. Przerywaj czytanie po to by pokazać dziecku obrazek i opowiedz o nim. Poproś by dziecko pokazało podobne przedmioty.W tym wieku wiele dzieci próbuje już wypowiadać pierwsze słowa. Zanim jednak dojdą do wprawy, minie kilka lat. W międzyczasie będą zjadać końcówki, nie będą w stanie wypowiedzieć niektórych spółgłosek. Gdy dziecko niepoprawnie powie jakieś słowo, nie bądź surową nauczycielką. Nie rań psychiki maluszka. Chociaż niektóre przejęzyczenia brzmią zabawnie, unikaj ich powtarzania. Dziecko wie, jak powinno brzmieć to słowo ale jeszcze nie potrafi go wypowiedzieć. Powtarzając je niepoprawnie, mylisz dziecko.
 

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.

  • edytka86 pierwsze słowko co to za radość

    22-11-2011 19:58:46

    zgłoś naruszenie
  • yvonta Niestety wiele babć i cioć mówi do dziecka jak im się wydaje jego językiem co bardziej szkodzi niż pomaga maluchowi

    26-03-2012 11:02:26

    zgłoś naruszenie

Poczytaj również

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!