oceń Ocena:
*****

|

|

rozmiar czcionki

2010-07-09

Sam jem czyli jak zmieniać nawyki żywieniowe malucha

Dwu i pół latek może już sam jeść bez pomocy osoby dorosłej. Może to robić rączkami. Ważne by jadł sam i wybierał z talerza to, na co ma ochotę.

Galeria

Pomiędzy ustalonymi porami posiłków maluch nie powinien otrzymywać żadnych dodatkowych pokarmów, które mogłyby zmniejszyć apetyt dziecka na podstawowe posiłki. Czyli żadnych małych kanapeczek, słodkich napojów, kaszek, ciasteczek batoników itp. Pomiędzy posiłkami podajemy jedynie picie, najlepiej butelkowaną wodę mineralną. Wypróbuj to: są w sklepach wody w butelkach z dzióbkiem, lub podawaj wodę w szklance ze słomką. Pamiętaj: nie ograniczamy maluchom picia wody.Nie wolno dziecka zmuszać do jedzenia, bo to przyniesie nam odwrotny skutek od oczekiwanego. Jeśli dziecko mówi, że już się najadło, nie wciskamy jeszcze jednej łyżeczki za zdrowie babci. Jak więc zmienić nawyki żywieniowe? Przede wszystkim zacząć od siebie. Jeśli upieramy się, że pomidor jest zdrowy a rodzice sami go nie lubią i nie jedzą, gdy pozwalamy dziecku jeść przed telewizorem, to winę możemy zwalić wyłącznie na siebie.

 

Wspólne gotowanie
Pochłonięty mieszaniem czy posypywaniem przyprawami, maluch sam z siebie spróbuje ogórka czy plasterek szynki, których normalnie by nie tknął. Pozwól mu wąchać, dotykać, nawet rozsypywać produkty, tak by chłonął jedzenie wszystkimi zmysłami. Możesz też wybrać się z nim na zakupy na targ lub do warzywniaka i pozwolić wybierać. Przygotowana własnoręcznie kanapka czy kupiona i wybrana marchewka smakuje lepiej. Przy okazji łatwo też będzie skłonić dziecko do jedzenia surówek czy sałatek. Dobrze będzie pokroić je w plasterki albo słupki. Nietypowy sposób podania zwykłej marchewki, wzmoże chęć malucha na jej zjedzenie. Warto z dzieckiem odnaleźć smaki, które lubi. Przecież nawet Ty nie lubisz wszystkiego. Zamiast ziemniaków można podać makaron albo kaszę. Nie nakładaj też na talerz porcji jak dla dorosłego. Lepiej by maluch poprosił o dokładkę. Użyj większego talerza. Na dużym talerzu porcja wydaje się mniejsza. Podawaj jedzenie na takich talerzach jak jedzą pozostali domownicy lub pozwól w sklepie wybrać mu jego własny.

 

Zdrowa dieta
Dziecko przyzwyczajone do pewnego sposobu jedzenia może mieć spore trudności z przejściem na dietę zgodną z jego wiekiem, a co najważniejsze dietę zdrową. Obfitującą w warzywa, owoce, kasze, makarony czy pieczywo z pełnego ziarna. Jako zachętę można zastosować system nagród np. stempelek stawiany na rączce lub naklejka smakosza, przyklejana do bluzki. Do drugiego sposobu będzie potrzebny słoik lub tablica korkowa. Za zjedzoną potrawę czy nawet za jej spróbowanie dajemy jedno „odznaczenie”. Jeśli uda się zebrać określoną ilość znaczków, dziecko zasłuży np. na wspólną zabawę na placu zabaw albo wyczekiwana przez dziecko zabawka. Na koniec warto pamiętać, że nawyków nie uda się zmienić z dnia na dzień. Wymaga to konsekwencji, cierpliwości i zrozumienia.
 

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.

  • smhvlsg WpSvmN <a href="http://iuwaxbdzxmeh.com/">iuwaxbdzxmeh</a>

    30-08-2011 09:57:26

    zgłoś naruszenie
  • psubsuyjt xu8ZM2 <a href="http://dhgqrwhpgfdt.com/">dhgqrwhpgfdt</a>

    03-09-2011 11:33:44

    zgłoś naruszenie

Poczytaj również

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!