oceń Ocena:
*****

|

|

rozmiar czcionki

2011-12-14

Słodki świat dziecka

Chyba nie ma na świecie dziecka, które nie zna słodkiego smaku. Jedzenie słodyczy sprawia przyjemność, a rodzice najczęściej nie potrafią tego odmówić swojemu maluchowi. Jednak lekarze biją na alarm „za dużo tego słodkiego w diecie malców!”.

Galeria

Dzieci już od małego mają styczność z cukrem. Pierwszym cukrem jest laktoza, tak zwany cukier mleczny, obecna w mleku mamy oraz mieszankach mleko zastępczych. Następnie pojawia się sacharoza (cukier biały) w słodkich przekąskach, soczkach i napojach. Niekiedy podajemy maluchowi cukier zupełnie nieświadomie.


Gdzie czai się cukier?
Wraz z rozszerzaniem diety malca podajemy mu owocowe soczki i przeciery. Wybieramy te z wyraźnym przeznaczeniem dla niemowląt, jednak zazwyczaj nie czytamy etykiet, gdzie wypisane są wszystkie składniki (często znajduje się między nimi cukier). Następnie pojawia się on w zupkach, deserach czy innych gotowych posiłkach dla maluchów. Nie możemy oczywiście zapomnieć o podawanych dzieciom różnego rodzaju ciasteczkach. Dajemy naszemu brzdącowi biszkopty czy herbatniki, aby doskonalił swoje umiejętności związane z gryzieniem i żuciem. Nie zastanawiając się nad tym, co one zawierają. Z czasem do diety malca cukier wkrada się pod postacią różnych deserków, jogurtów, serków czy słodkich napojów.


Czym grozi spożywanie dużej ilości cukru?
Udowodniono, że cukier jest niezdrowy. Przede wszystkim przyczynia się w ogromnym stopniu do powstawania nadwagi i otyłości. Zbyt duża waga doprowadza do różnego typu powikłań. Wiele z nich jest niezauważanych, gdyż ujawniają się dopiero w wieku dorosłym. Wśród nich można wymienić chociażby cukrzycę, nadciśnienie czy zaburzenia w funkcjonowaniu serca. Drugim bardzo częstym skutkiem nadmiaru cukru w diecie są problemy z zębami. Zdarza się, że już zęby mleczne atakowane są przez próchnicę.


Jak zmniejszyć ilość cukru w diecie dziecka?
Jeśli wszyscy domownicy piją słodzoną herbatę, również dziecko będzie taką wybierało. Dlatego pierwszym i najważniejszym krokiem jest zmiana nawyków żywieniowych całej rodziny. Warto zmienić ciastko na podwieczorek, albo batonik na drugie śniadanie, na znacznie zdrowsze owoce. Ponieważ nie da się zupełnie zrezygnować ze słodyczy, najlepiej ograniczyć ich ilość. W miarę możliwości można też zaproponować dziecku zamiast cukierków czy czekoladek znacznie zdrowszy budyń albo jogurt z dodatkiem świeżych owoców. Warto również przyjrzeć się dokładniej temu, co dziecko pije. Najlepiej gdyby lista napojów składała się w większości z wody, mleka i soków ze świeżych owoców.

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.


Poczytaj również

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!