oceń Ocena:
*****

|

|

rozmiar czcionki

2010-07-12

Zabawa z rówieśnikami

Mało sprawne rączki dziecka, można wyćwiczyć przy okazji prac plastycznych. Dostarcz maluchowi kredki, farby i plastelinę. Pozwól malować palcami na dużych powierzchniach, np. arkuszu szarego papieru.

Galeria

Doceniaj wysiłek malucha i zbieraj jego prace, żeby wiedział, że są dla ciebie ważne. Niech dziecko ma też dużo okazji do zabaw na świeżym powietrzu. Wychodźcie do parku, na plac zabaw. To znakomicie rozwinie sprawność fizyczną. Pozwól mu korzystać z urządzeń na placu zabaw. Unikaj straszenia. Nie mów „Spadniesz, nabijesz sobie guza, złamiesz rękę”. Czuwaj nad zachowaniem dziecka. Broń Boże nie wyśmiewaj dziecka, gdy czegoś nie potrafi zrobić. Jeśli będziesz nazywać dziecko niezdarą, straci wiarę w siebie i nie będzie chciał mierzyć się z nowymi wyzwaniami. Jeśli jest bardzo niezdarny i masz wrażenie, że pozostaje daleko w tyle za rówieśnikami, wybierzcie się do pediatry. W razie potrzeby skieruje was do neurologa. Czasem potrzebne są ćwiczenia dobrane przez specjalistę.

 

Rozstania
W tym wieku pociecha coraz lepiej znosi rozstania. Jeśli jednak niezbyt dobrze sobie z tym radzi, spróbuj przyzwyczaić ją do stopniowo do rozstania. Możesz najpierw zostawiać malca z dziadkami czy nianią na dwie godziny, potem na cztery. Nie żegnaj go ze łzami w oczach, nie przedłużaj pożegnania w nieskończoność, ale też nie wychodź po kryjomu – bo dziecko straci poczucie bezpieczeństwa. Zawsze mów, gdzie będziesz („Idę do pracy”, „Na zakupy”) i kiedy wrócisz („Zjesz obiadek, pobawisz się i wtedy po ciebie przyjdę”).

 

Kontakty z rówieśnikami
Problemem może być zbyt mała towarzyskość. Jeśli malec jest odludkiem, postaraj się, by miał jak najwięcej okazji do przebywania wśród rówieśników. Chce się bawić z dziećmi? Świetnie. Woli obserwować z boku? Też dobrze. Nie przejmuj się wojnami w piaskownicy, ale reaguj, gdy smyk wyrywa zabawki albo ciągnie kogoś za włosy: on dopiero uczy się reguł i ktoś musi mu powiedzieć, że tak się nie robi. Jeżeli dziecko jest wyjątkowo nieśmiałe, nie steruj nim („Podejdź do chłopca i powiedz, jak masz na imię”), lecz daj mu szansę, by włączyło się do zabawy z własnej inicjatywy. Będzie mu łatwiej, jeśli spotka się z jednym rówieśnikiem, a nie całą rozbrykaną grupką.

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.

  • yvonta Bardzo ciekawy artykuł

    08-11-2011 19:37:04

    zgłoś naruszenie
  • lilithbb Oj niestety moja córa jest odludkiem, gdy widzi rówieśnika tylko obserwuje a do zabawy się nie przyłącza.

    01-02-2012 08:35:01

    zgłoś naruszenie

Poczytaj również

  • Przyjęcie urodzinowe

    Choć jeszcze za wcześnie na wynajęcie klauna czy magika, nie znaczy, że nie warto organizować dziecku przyjęcia...

  • Wspólne przygotowania do świąt

    Święta dopiero za kilka tygodni, ale przygotowania do nich idą w wielu domach pełną parą.

  • Jadłospis dla przedszkolaka

    Rodzice muszą znać jadłospis dziecka zarówno w żłobku, jak i w przedszkolu. Dodatkowo powinni interesować...

  • Bliźnięta - zagadka natury

    Jim Lewis i Jim Springer, podobnie jak wiele innych bliźniąt jednojajowych rozdzielonych po urodzeniu, spotkali...

  • Przeziębienie u dziecka

    Jak walczyć z przeziębieniem u dzieci? Cieknący nos, obrzęk błony śluzowej nosa lub niedrożność, kichanie i...

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!