oceń Ocena:
*****

|

|

rozmiar czcionki

2010-07-09

Znajomość alfabetu. Czy to możliwe?

Kilka porad o nauczaniu alfabetu.

Galeria

Coraz więcej dzieci zaczyna wcześnie wykazywać naturalne zainteresowanie literami i liczbami. I dopóki sprawia im to radość i nie jest wymuszone, nie ma powodu, by nie uczyć dzieci alfabetu i liczb w tym wieku.

 

Jak zachęcić do podejmowania prób czytania?
Żeby obyło się wszystko bez zarzutów radzimy skorzystać z kilku naszych rad. Przede wszystkim zaszczep w dziecku zamiłowanie do książek i czytania. Kiedy malec nie interesuje się rozpoznawaniem liter, rozejrzyj się za książeczkami, w których litery kojarzą się ze znajomymi przedmiotami. Umieść imię dziecka napisane prostymi, drukowanymi literami na drzwiach jego pokoju. Na półkach możesz ponalepiać etykietki „klocki”, „lalki”, „książki”. Przy każdym słowie możesz też umieścić narysowany przedmiot, żeby dziecko mogło go skojarzyć. Licz stopnie, kiedy wchodzisz po schodach, podając dziecku ciasteczka, licz je. Gdy kupujesz owoce, razem z dzieckiem liczcie wszystkie, które kupujecie. Graj z dzieckiem w loteryjkę, bingo i domino obrazkowe, ponieważ dzięki nim malec nabywa wstępnych umiejętności w czytaniu i liczeniu. Szukaj gier, układanek i innych zabawek dla przedszkolaków, które także uczą rozpoznawania liter i liczb. Mimo wszystko nie wymuszaj na dziecku poznawania nowych rzeczy.

 

Wszystko musi „przyjść samo”
Gdy wywierasz presję osiągnięcia dziecka na dłuższą metę nie ulegają poprawie. Na przykład dzieci, które wcześnie zostały nauczone czytać mogą mieć przewagę nad innymi ale na krótko bo inne dzieci i tak je dogonią. O wiele lepiej będzie poczekać, aż dziecko samo będzie chciało się uczyć. Naukowcy dowiedli też, że dzieci takie szybciej się wypalają. Dziecko zbyt wcześnie posyłane na naukę gry na instrumencie lub tańca będzie często wszystkim zmęczone, zanim się rozpoczną pierwsze lekcje. Dzieci, na które wywierana jest presja by szybciej poznawały nowe rzeczy, są często wyuczone ale nie za bardzo rozumieją to czego ich nauczono. To podobnie jak ze szkolnymi „kujonami”, którzy dużo umieją ale zdarza się, że nie są w stanie podać logicznego wytłumaczenia rzeczy których się nauczyli. Gdy dziecko przymuszane jest do uczenia się liter lub cyferek zbyt wcześnie, stłumiona zostaje ciekawość i zdolności twórcze. Można tu zacytować słowa Jeana Piageta, autorytetu w sprawach rozwojowych: „Za każdym razem, kiedy dziecko czegoś uczymy, uniemożliwiamy mu samodzielne odkrycie tej rzeczy”. Ponieważ wszystkie czynności są zaplanowane przez kogoś innego, czyli rodziców, dzieci te mogą się nie nauczyć samodzielnego planowania.

Oceń artykuł:

Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.


Poczytaj również

Zapraszamy do rejestracji w portalu.

Dzięki rejestracji:

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!